telefon 33 823 41 84
ul. Legionów 11
34-100 Wadowice
ZASADY OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA
§ 231.
Ocenianie, klasyfikowanie i promowanie uczniów oraz przeprowadzanie egzaminów odbywa się w Szkole na podstawie odpowiedniego rozporządzenia Ministra właściwego do spraw kultury, w oparciu o Wewnątrzszkolny System Oceniania.
2. W Szkole stosuje się Wewnątrzszkolny System Oceniania mający na celu:
a/ informowanie ucznia o poziomie osiągnięć edukacyjnych,
b/ motywowanie ucznia do dalszej pracy,
c/ dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o uzdolnieniach, postępach i trudnościach uczniów,
d/ pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju,
e/ umożliwianie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno - wychowawczej.
3. Wewnątrzszkolny System Oceniania opiera się na kryteriach dotyczących:
a/ predyspozycji indywidualnych ocenianych na podstawie
- rozwojowości uzdolnień
- przydatności fizycznej
- predyspozycji estradowych
- kultury osobistej,
b/ umiejętności wykonawczych ocenianych na podstawie
- stopnia opanowania zadań i ćwiczeń przewidzianych w programie nauczania na danym etapie
- rozwoju wyobraźni muzycznej i biegłości technicznej
- wrażliwości na zjawiska stylistyczne i dźwiękowe
- umiejętności czytania nut a vista
- stopnia opanowania tremy estradowej.
4. Wewnątrzszkolny System Oceniania obejmuje:
a/ formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanych planów nauczania,
b/ ocenianie bieżące i ustalanie śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,
c/ przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych, promocyjnych i poprawkowych,
d/ ustalanie końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych,
e/ warunki i tryb uzyskania wyższej niż przewidywane końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych, za wyjątkiem oceny uzyskanej w trybie egzaminu promocyjnego,
f/ ustalenie warunków i trybu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 24
1. Nauczyciele wszystkich przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych informują uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o:
a/ wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych,
b/ sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych ucznia,
c/ warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana końcoworocznej oceny klasyfikacyjnej, z wyjątkiem oceny ustalanej w trybie egzaminu promocyjnego,
d/ wykaz wymagań edukacyjnych dla poszczególnych klas i przedmiotów dostępny jest u Dyrektora Szkoły.
2. Nauczyciele przekazują uczniom i rodzicom informacje określone w § 24 pkt 1 a,b,c w pierwszym miesiącu roku szkolnego, a uczniom klas wyższych niż pierwsza na pierwszej lekcji w nowym roku szkolnym.
3. Szczegółowe wymagania edukacyjne niezbędne do uzyskania poszczególnych śródrocznych i końcoworocznych ocen klasyfikacyjnych ustalają nauczyciele lub grupy nauczycieli wyznaczone przez Dyrektora Szkoły, opracowując Przedmiotowe Systemy Nauczania.
4. Przedmiotowe Systemy Oceniania (PSO) muszą być spójne z WSO i aktualnym rozporządzeniem o ocenianiu, klasyfikacji i promocji Ministra do właściwego do spraw kultury.
§ 25
1. Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
2. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel uzasadnia ustaloną ocenę.
3. Na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne ucznia są udostępniane uczniowi lub jego rodzicom (prawnym opiekunom).
4. Uczeń jest informowany o ocenie w momencie jej wystawienia.
5. Rodzice (prawni opiekunowie) są informowani o postępach, osiągnięciach oraz trudnościach w nauce uczniów na bieżąco, w trakcie indywidualnych rozmów z nauczycielami.
6. Wszystkie oceny ucznia wpisuje się do dziennika lekcyjnego.
7. Wszelkie nagrody, wyróżnienia oraz kary nauczyciel odnotowuje w dzienniku lekcyjnym.
8. O przewidywanych końcoworocznych ocenach klasyfikacyjnych uczniowie i rodzice (prawni opiekunowie) są informowani co najmniej na miesiąc przed konferencją klasyfikacyjną.
9. W przypadkach zagrożenia oceną negatywną uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) otrzymują informację w formie pisemnej, która jest również odnotowana w dzienniku.
§ 26
1. Uczeń może uzyskać wyższą niż przewidywana końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną z przedmiotów obowiązkowych i nadobowiązkowych, oprócz przedmiotów z których ocenę ustala komisja w trybie egzaminu promocyjnego, jeżeli:
a/ frekwencja ucznia na danych zajęciach nie była mniejsza niż 80 %,
b/ wszystkie nieobecności zostały usprawiedliwione,
c/ uczeń zaliczył co najmniej ¾ sprawdzianów i prac kontrolnych z danego przedmiotu w danym roku szkolnym.
§ 27
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z części zajęć edukacyjnych artystycznych na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną lub lekarza specjalistę.
2. Zwolnienia określonego w § 27 pkt 1 udziela Dyrektor Szkoły.
3. W przypadku zwolnienia ucznia z części zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 28
1. Oceny bieżące, klasyfikujące śródroczne i końcoworoczne ustala się wg następującej skali:
a/ stopień celujący – 6
b/ stopień bardzo dobry – 5
c/ stopień dobry – 4
d/ stopień dostateczny – 3
e/ stopień dopuszczający – 2
f/ stopień niedostateczny – 1
2. Szczegółowe wymagania edukacyjne na poszczególne stopnie zawierają Przedmiotowe Systemy nauczania.
§ 29
1. Z przedmiotu głównego (instrument) ocena śródroczna ustalana jest przez komisję w formie egzaminu sprawdzającego.
2. Tryb ten nie dotyczy uczniów klas pierwszych cyklu cztero- i sześcioletniego, w obu przypadkach ocenę ustala nauczyciel instrumentu głównego.
3. W celu przeprowadzenia egzaminu sprawdzającego Dyrektor Szkoły powołuje co najmniej trzyosobową komisję w skład której wchodzą:
a/ Dyrektor Szkoły lub kierownik sekcji jako przewodniczący komisji,
b/ nauczyciel instrumentu głównego,
c/ nauczyciel (nauczyciele) danej sekcji.
4. Z przeprowadzonego egzaminu sprawdzającego sporządza się protokół, zawierający w szczególności skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocene ustaloną przez komisję.
5. Terminy egzaminów sprawdzających ustala Dyrektor Szkoły.
6. W przypadkach usprawiedliwionej nieobecności ucznia na egzaminie sprawdzającym, śródroczną ocenę klasyfikacyjną ustala nauczyciel danego ucznia.
§ 30
1. Z przedmiotu głównego (instrument) ocena końcoworoczna ustalana jest przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego.
2. Tryb powyższy nie dotyczy uczniów klas pierwszych cyklu cztero- i sześcioletniego, w obu przypadkach ocenę ustala nauczyciel instrumentu głównego.
§ 31
3. Ocenę z egzaminu sprawdzającego oraz promocyjnego ustala się wg. skali punktowej:
a/ 25 pkt. – celujący /6/
b/ 21- 24 pkt. – bardzo dobry /5/
c/ 16 – 20 pkt. – dobry /4/
d/ 13 – 15 pkt. – dostateczny /3/
e/ 11 – 12 pkt. – dopuszczający /2/
f/ do 10 pkt. – niedostateczny /1/
4. Przy ocenie z egzaminu sprawdzającego lub promocyjnego uwzględnia się w szczególności jakość wykonania artystycznego oraz wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków, z uwzględnieniem § 28 pkt 2 niniejszego statutu.
5. Ocena wystawiona przez komisję egzaminacyjną w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
6. Rada Pedagogiczna może w uzasadnionych przypadkach zwolnić ucznia z egzaminu promocyjnego – ocenę ustala w tym przypadku nauczyciel.
7. W celu przeprowadzenia egzaminu promocyjnego Dyrektor Szkoły powołuje co najmniej trzyosobową komisję w skład której wchodzą:
a/ Dyrektor Szkoły lub kierownik sekcji - jako przewodniczący komisji,
b/ nauczyciel instrumentu głównego,
c/ nauczyciel (nauczyciele) danej sekcji.
8. Z przeprowadzonego egzaminu promocyjnego sporządza się protokół, zawierający w szczególności skład komisji, datę egzaminu, program oraz ocenę ustalona przez komisję.
9. Terminy egzaminów promocyjnych ustala Dyrektor Szkoły.
§ 32
1. Uczeń może nie być klasyfikowany z danego przedmiotu, jeżeli nauczyciel nie miał podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym planie nauczania.
a/ uczeń niesklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych może zdawać egzamin klasyfikacyjny,
b/ zgodę na egzamin klasyfikacyjny może wyrazić Rada Pedagogiczna na prośbę ucznia niesklasyfikowanego z powodu nieobecności usprawiedliwionej lub jego rodziców (prawnych opiekunów),
c/ egzamin klasyfikacyjny z instrumentu głównego przeprowadza komisja egzaminacyjna – przepis § 31 pkt 7 stosuje się odpowiednio,
d/ egzamin klasyfikacyjny z pozostałych przedmiotów przeprowadza nauczyciel danego przedmiotu,
e/ termin egzaminu klasyfikacyjnego ustala Dyrektor Szkoły,
f/ z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający w szczególności skład komisji albo imię i nazwisko nauczyciela danego przedmiotu, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne lub program oraz ocenę ustalona odpowiednio przez komisję lub nauczyciela,
g/ w przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „niesklasyfikowany”.
§ 33
1. W uzasadnionych przypadkach uczeń może, na własną lub rodziców (prawnych opiekunów) prośbę , za zgodą Rady Pedagogicznej, realizować obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone w planie nauczania danej klasy w ciągu 2 kolejnych lat, w łącznym wymiarze godzin nieprzekracząjącym wymiaru godzin przewidzianego dla tej klasy.
§ 34
1. Uczeń uzyskujący oceny celujące i bardzo dobre szczególnie z instrumentu głównego oraz kształcenia słuchu lub osiągający sukcesy artystyczne może być promowany do klasy programowo wyższej poza normalnym trybem z końcem lub w ciągu roku szkolnego.
§ 35
1. Promowanie polega na zatwierdzeniu przez Radę Pedagogiczną wyników końcoworocznej klasyfikacji i obejmuje podjęcie uchwał o:
a/ promowaniu uczniów do klas programowo wyższych lub ukończeniu Szkoły,
b/ promowaniu uczniów poza normalnym trybem,
c/ wyróżnieniu i odznaczaniu uczniów.
§ 36
1. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia niedostatecznego, z zastrzeżeniem pkt. 2.
2. Uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli otrzymał klasyfikacyjną ocenę końcoworoczną wyższą od stopnia dopuszczającego z przedmiotów:
a/ instrument główny,
b/ kształcenie słuchu.
§ 37
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej uzyskał z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocen co najmniej 4,75 otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej z wyróżnieniem.
§ 38
1. Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna, a w przypadku kształcenia słuchu ocena dopuszczająca, może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
2. Ocena klasyfikacyjna końcoworoczna ustalona przez komisję w trybie egzaminu promocyjnego nie może być zmieniona.
3. Egzamin poprawkowy może zdawać uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcoworocznej otrzymał jedną ocenę niepromującą, z zastrzeżeniem pkt. 2.
4. W wyjątkowych przypadkach Rada Pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin poprawkowy z dwóch przedmiotów.
5. Termin egzaminu poprawkowego wyznacza Dyrektor Szkoły nie później niż w ostatnim tygodniu ferii letnich.
6. Egzamin poprawkowy przeprowadza powoływana przez Dyrektora Szkoły komisja w składzie:
a/ Dyrektor Szkoły jako przewodniczący komisji,
b/ nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu,
c/ nauczyciel tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
7. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takich przypadkach Dyrektor Szkoły powołuje w skład komisji innego nauczyciela tego samego lub pokrewnego przedmiotu.
8. Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół, zawierający w szczególności skład komisji, termin egzaminu, pytania egzaminacyjne lub program oraz ocenę ustalona przez komisję. Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia lub zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
9. Uczeń, który z przyczyn losowych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
§ 39
1. Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do Dyrektora Szkoły, jeżeli uznają, że końcoworoczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
2. Tryb ten nie dotyczy ocen klasyfikacyjnych końcoworocznych ustalonych przez komisje w trybie egzaminu promocyjnego.
3. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie do 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
4. W przypadku stwierdzenia, że końcoworoczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, Dyrektor Szkoły powołuje komisję, która przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności uczni, odpowiednio w formie praktycznej albo w formie pisemnej i ustnej, oraz ustala końcoworoczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych.
5. Termin takiego sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
6. W skład komisji wchodzą:
a/ Dyrektor Szkoły jako przewodniczący komisji,
b/ nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
c/ dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu, prowadzących takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne.
7. Nauczyciel uczący ucznia danego przedmiotu może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku Dyrektor Szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
8. Ustalona przez komisję końcoworoczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny.
9. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna.
10. Z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
a/ skład komisji,
b/ termin sprawdzianu,
c/ zadania (pytania) sprawdzające lub program,
d/ wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę.
11.Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
12.Do protokołu dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
13.Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez Dyrektora Szkoły.
§ 40
1. Uczeń, który nie otrzymał promocji do klasy programowo wyższej podlega skreśleniu z listy uczniów, chyba że Rada Pedagogiczna wyrazi zgodę na powtarzanie klasy.
2. Uczeń może powtarzać klasę tylko jeden raz w całym cyklu kształcenia.
§ 41
1. Uczeń kończy Szkołę, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcoworocznej w klasie programowo najwyższej z wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskał oceny pozytywne.
2. Do ucznia, który na zakończenie klasy programowo najwyższej nie spełnił warunków dotyczących promocji stosuje się zapisy § 40.
§ 42
1. Uczeń, który w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się końcoworoczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej oraz końcoworoczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych uzyskał średnią ocen 4,75 kończy Szkołę z wyróżnieniem.